Hercules BTP05 grijs, groen

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Hercules BTP05 grijs, groen op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

Henko2 25-12-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Prima draadloze geluid box, geluid is vol en mooie bassen.
vormgeving is strak en formaat is niet te groot.
al met al een goede keuze.

jblok 25-12-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Deze speaker is een cadeau voor mijn zoon:

Geluidskwaliteit:
Deze WAE geeft een zuiver vol geluid. De bas die uit deze compacte speaker komt ligt ver boven mijn verwachting. Tot een volume van 90% dan ook zonder vervorming. Doordat de speaker op twee rubber voetjes staat resoneert hij niet.

Mogelijkheden:
Omdat hij voor zowel Android als IOS platformen geschikt is maakt het voor deze WAE niet uit wie de DJ is. Pluspunt van de app "WAE remote control" is de equalizer die ervoor zorgt dat je het geluid kan aanpassen naar je eigen persoonlijke voorkeur. Deze app is voor zowel IOS als Android beschikbaar

Vormgeving:
Ziet er stoer uit. (woorden van mijn zoon)
De witte coating met rondingen en de groene rand stralen exclusiviteit uit.

Conclusie:
In deze prijsklasse is het een stoere krachtpatser in een modern ogend jasje die ons qua geluid positief verrast heeft. Een echte aanrader!

ribas123 23-12-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

goed geluid gaat lekker hard, ziet er ook leuk uit. bleutooth werkt goed. accu gaat lang mee. De bass is ook nog eens super!

ferrywijsman 27-11-2013

Wat een gemak!

Voordat ik het wist had ik de speaker verbonden met mijn telefoon (note3) Ik had er nog geen eens erg in dat ik de app van Hercules nog moest installeren. Alles ging vanzelf en was erg logisch.

Via de app zijn er nog wel een tal van extra mogelijkheden, zoals een equaliser.

Ook de mogelijkheid om meerdere apparaten aan te sluiten, spreekt mij erg aan. Er kunnen tenslotte meer mensen in huis of werk zijn die dan gebruik willen maken van deze speaker.

De speeltijd op de accu is redelijk tot behoorlijk lang. een hele dag was voor mij geen probleem 11,5 uur met een hoog volume.

Kwaliteit van de muziek was in eerste instantie erg blikkerig met de standerd instellingen via mijn telefoon.
Maar via de app was dit snel verholpen en had ik een veel voller en warmer geluid.

Wel kan de speaker iets meer stabiliteit hebben, met bijvoorbeeld wat grotere vilten pootjes. als de ondergrond iets ongelijk is gaat de speaker trillen. maar dit is dus makkelijk zelf op te lossen met een vlakke ondergrond of een meubelviltje.

conclusie is wel dat deze speaker qua kwaliteit en prijs een heel mooi product is. En met de handigheid en vrijheid zeker een aanrader voor elke mobile muziek liefhebber.

veel luister genot Ferry ;)

SimonFW 26-11-2013

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is zeker niet slecht. Wanneer je kijkt naar andere, vergelijkbare draagbare speakers steekt de Hercules WAE btp05 er met kop en schouders boven uit. Verwacht echter geen hifi kwaliteit pompende bassen, of uitstekende hoge tonen in een complex klassiek stuk.
Bij het testen van deze speaker heb ik elk genre muziek voorbij laten komen. Ik kan concluderen dat de speaker het beste uit de voeten kan met pop muziek. Hierover heb ik niks te klagen. Techno, hardstyle en andere genres die veelal op een harde beat/bassen gebaseerd zijn komen wat minder uit de verf. Echter, wanneer je een hoekje vind met een beetje goede akoestiek dan zal de hoeveelheid bas je nog verbazen. In de handleiding staat dan ook dat je de speaker het best 5-10 centimeter van de muur kunt plaatsen en uit ervaring blijkt dat dit het geluid zeker ten goede komt. Ten slotte wil ik opmerken dat de speaker, zeker binnenshuis, een zeer respectabel volume weet voort te brengen. De speaker is met gemak op zijn hardst te zetten zonder dat het geluid vervormt. Tevens moet je dan flink je stem verheffen om met elkaar te kunnen praten. Buiten gaat een deel van dit geluid verloren, maar het is zeker nog hard genoeg voor bij de bbq in de achtertuin.

Mogelijkheden
De mogelijkheden zijn vrij goed wanneer je de bijbehorende app download (zelf geprobeerd met een android smartphone). De app maakt automatisch verbinding met de speaker, vervolgens heb je mogelijkheid tot het afspelen van muziek op je telefoon en internet radio. De internet radio werkt niet altijd even goed, maar als je eenmaal een zender gevonden hebt speelt het prima. Ook kun je prima zonder de app muziek afspelen. Ik kwam erachter dat dit wel batterij van je telefoon bespaart wat handig is, aangezien de batterij van de speaker aanzienlijk langer meegaat dan die van een gemiddelde smartphone. Maar daar kom ik later op. Ten slotte moet ik melden, aangezien dit nergens duidelijk vermeld staat, dat er op de achterkant van de speaker een AUX aansluiting aanwezig is. Dit geeft de mogelijkheid om apparaten die niet bluetooth compatible zijn, gewoon met een kabeltje op de speaker aan te sluiten. Dit is een erg handige functie die zodoende even genoemd moest worden.

Vormgeving
Over smaak valt te twisten, en dat zegt eigenlijk meteen alles over deze speaker. Persoonlijk vind ik hem niet het toonbeeld van mooi, maar erg lelijk vind ik hem ook niet. Hij heeft wel wat "stoers". Het verchroomde handvat en de knoppen echter worden erg snel smoezelig van vingerafdrukken. Ik, met m'n lichte vorm van OCD, bleef dan ook poetsen na de speaker verplaatst te hebben. Verder passen de kleuren wel goed bij elkaar, en is de speaker, door enkel de volumetoetsen vrij strak.

Duurzaamheid
Zoals ik al eerder meldde heb ik deze speaker gekregen om te testen, en wat is nou het belangrijkste van een portable speaker. Precies, de batterijduur. In de zomer mee naar het park/strand/achtertuin, in de schuur tijdens het klussen, in het washok tijdens het strijken, noem maar op. Toen ik de doos opende stond er in grote letters dat de batterij op gemiddeld volume ongeveer 15 uur mee zou gaan. Dit nam ik met een korreltje zout. De speaker kan vrij hard, qua volume, en gemiddeld volume is dus zeker niet zacht. Om een lang verhaal kort te maken zit ik na het ontvangen van de speaker op ongeveer 23 uur speelduur en is de speaker nog steeds niet leeg. Volgens de app heeft hij zelfs nog meer dan 1/3e van de batterij over. Dit is denk ik het allebeste punt van de speaker, en ook wellicht de reden waarom het niet de goedkoopste speaker is.

Conclusie
Wil je ontzettend goed geluid, dan moet je geen portable speaker kopen maar voor een mooi hifi setje gaan. Ben je op zoek naar een degelijke, draagbare speaker, met een batterijduur van hier tot tokio, zeker geen slecht geluid en een flink volume wanneer je dat wil, dan is de WAE (Wireless Audio Experience) BTP05 van Hercules een erg goede keus.

wilo70 23-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Ik mocht deze speaker testen en was wel benieuwd naar de geluidskwaliteit en de standby tijd van de speaker. Ik moet zeggen dat ik blij verrast was. De speaker ziet er niet alleen heel erg goed uit maar het geluid is ook nog eens heel erg goed met een mooie diepe bass. Via de gratis te downloaden app krijg je toegang tot je muziek bibliotheek en allerlei mogelijkheden om de speaker in te stellen. IK had gehoopt dat het volume hoger kon maar aan de andere kant blijft het wel een portable speaker. Al met al ben ik zeer tevreden over deze speaker en heb ik hem al menig uur gebruikt sinds ik deze ontvangen heb.

Thijsiez 21-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Laat ik beginnen met mijzelf te introduceren. Mijn naam is Thijs, 19 jaar oud en ik studeer Electrical Engineering aan de Technische Universiteit Eindhoven. Door een reactie op een actie van iBood heb ik de mogelijkheid gekregen om deze speaker te reviewen. Samen met mijn huisgenoot heb ik deze WAE BTP05 getest en beoordeeld op punten zoals bouwkwaliteit, geluidskwaliteit en gebruikersvriendelijkheid.

Bouwkwaliteit
De speaker komt in een kartonnen doos waar eigenlijk niets bijzonders op aan te merken is. De doos is aan alle kanten bedrukt met specificaties en foto’s van de speaker. De speaker zelf is verpakt in een soort foam-achtige plastic zak en wordt op z’n plaats gehouden door twee kartonnen buffers. Voor de mensen die de app willen gebruiken staat er op de doos een link naar links naar de apps in de vorm van een QR code.

Na de speaker te hebben ontdaan van z’n verpakking was ik verbaasd over zowel het gewicht als het formaat van de speaker. Ik had de speaker lichter en kleiner verwacht. Als ik de weegschaal mag geloven weegt de speaker een fractie meer dan 2 kilogram. Ook al is dat niet bijzonder zwaar zou langdurig dragen van de speaker vermoeidheid in je arm kunnen veroorzaken.

De speaker zelf voelt heel solide aan, ver boven de verwachting die de uit plastic opgetrokken behuizing had geschept. Hierbij moet ik wel zeggen dat de twee plastic platen aan de achterkant echt veel minder stevig aanvoelen en deden mij denken aan Lego vloerplaten. Het handvat zit goed aan de behuizing vast en zelfs als je de behuizing heel hard schudt zit er geen beweging in. Ook zit alles binnenin goed vast want er rammelde niets. Toch zitten de knoppen aan de voorkant niet zo goed vast en de aan/uit-knop heeft zelfs ongeveer een paar millimeter speling.

Over de bouwkwaliteit kan ik heel duidelijk zijn; die is prima in orde. Kleine opmerking is dat de zilveren strip op het handvat ernstig vingerafdruk gevoelig is.

Geluidskwaliteit
Om de geluidskwaliteit van de speaker te testen hebben we een zestal apparaten gebruikt, allemaal met een ander besturingssysteem en/of firmwareversie:
- Samsung Galaxy Note II
- BlackBerry PlayBook
- Samsung Galaxy S
- Apple iPod Nano
- Asus Nexus 7 (2013)
- Apple iPod Touch

Wanneer een apparaat over zowel een 3,5mm uitgang als een Bluetooth chip beschikte hebben wij de speaker op beide manieren getest. Het koppelen met de speaker kan gewoon via de standaard instellingen van je apparaat naar keuze en de app is daar dus niet per se voor nodig. De speaker wordt herkend als een draadloze koptelefoon wat ervoor zorgt dat alle audio naar de speaker gestreamt wordt. Een groot minpunt is wel dat het volume van de speaker niet gesynct wordt met het volume dat via Bluetooth uitgezonden wordt. Je moet dus eigenlijk het volume regelen op beide apparaten, wat niet echt handig is.

Het eerste wat we hebben getest is natuurlijk hoe hard de speaker kon en het antwoord daarop is heel makkelijk: erg hard. De speaker kan hard genoeg om je buren van muziek te voorzien. Op een wat gematigd volume hebben we het bereik van de speakers getest. Op de doos staat een bereik van 80Hz tot 20kHz aangegeven. Wanneer er 20Hz tot 20kHz staat betekent het meestal dat de speaker eigenlijk niet getest is omdat dit het gemiddelde is wat een mens kan horen. In dit geval verwachten we dus 80Hz tot *niet getest* Hz.

Voor de bass hebben we verschillende hardstyle nummers afgespeeld en het werd eigenlijk gelijk duidelijk dat de specificatie voor de lage tonen redelijk accuraat is. De bass is wel goed te horen maar gaat niet zo laag als ik gehoopt had. Ook begint de bass bij hoog volume ‘over te slaan’. Er komt een soort van scheet aan bassgeluid achter de beat aan. Gezien muziek tegenwoordig veel focust op een volle bass in veel verschillende elektronische genres is dit voor de jeugdige kopers een puntje om aan te denken.

Midden en hoge tonen hebben we getest met muziek uit een wijd spectrum aan genres zoals rock, metal, chiptunes en klassiek. Tijdens deze tests waren de verschillende banden goed in verhouding en was er eigenlijk niets op of aan te merken.

De geluidskwaliteit lag ver boven verwachting en is goed voor de prijs van het apparaat.

Gebruikersvriendelijkheid
De voorkant van de speaker is vrij duidelijk en is niets op aan te merken. Er zijn drie knoppen aanwezig voor aan/uit, harder en zachter. Ook is er batterijvormig lampje aanwezig die oranje oplicht als de speaker aan de oplader hangt. Aan de achterkant vinden we een Bluetooth koppelknopje, 3.5mm AUX ingang en een 12V opladeraansluiting.

Het eerste puntje kritiek op de gebruikersvriendelijkheid van de BTP05 is dat de Bluetooth koppelknop niet herkenbaar is. Het is dat er in de gebruiksaanwijzing stond dat dat ’t knopje was om een verbinding mee te initialiseren. Als het Bluetooth logo op de knop gedrukt zou zijn, zou het gelijk duidelijk zijn wat deze zou doen. Ook is deze knop eigenlijk te gemakkelijk in te drukken. Als je muziek aan het spelen bent en je drukt per ongeluk de knop in wordt de verbinding verbroken en gaat de speaker naar koppel-modus. Dit zou makkelijk verholpen kunnen worden door ervoor te zorgen dat de knop lang ingedrukt moet worden om in koppel-modus te springen. Een tweede puntje is dat er geen 3.5mm kabel is meegeleverd dus moet je die zelf verzorgen zou je de AUX ingang willen gebruiken. Maar op het moment dat je zelf een kabeltje hebt geregeld krijg je veel minder volume uit de speaker. We hebben dit getest met een Denon 3.5mm naar 3.5mm kabeltje en er kwam overduidelijk veel minder geluid uit dan bij het zelfde apparaat en het zelfde nummer via Bluetooth.

Zoals al eerder genoemd is de app niet nodig om verbinding te maken met de speaker, wat fijn is voor apparaten die niet voldoen aan de minimale vereisten van de app. Fijner is nog dat je de app dus eigenlijk gewoon niet hoeft te gebruiken want in onze test was de app verschrikkelijk. De interface schaalde niet goed en het aanklikken van sommige dingen was op een 7 inch tablet nog echt wel een opgave. De volumeregeling van de app deed gewoon helemaal niets en het duurde een aantal seconden voordat de interface daadwerkelijk reageerde op input van de gebruiker. Het scrollen in landscape was ernstig traag en ook hier liep de interface een aantal seconden achter op wat je vinger deed. De muziek klonk niet overduidelijk beter via de app dus er is eigenlijk geen reden om de bijgeleverde app te gebruiken! (De app is onder andere getest op een Galaxy Note II en Nexus 7 2013, geen reden om traag te zijn dus)

Verder volgt de app weinig tot geen van de guidelines die Google voor Android heeft gedocumenteerd. Dit zorgt ervoor dat de app een andere flow heeft en je echt zou moeten wennen als je de app daadwerkelijk gaat gebruiken. De app zou drastisch verbeterd kunnen worden door het volgen van de guidelines en het lichter maken van de layout (wat eigenlijk ook onder de guidelines valt).

Conclusie
De Hercules WAE BTP05 is een stevig gebouwde speaker en is makkelijk in gebruik. De geluidskwaliteit is goed alleen vallen de lage basstonen bij hoog volume tegen/weg. De rest van de tonen zijn goed in balans. Ik heb de vormgeving weggelaten in de review omdat dit een review is die om de kwaliteit van het apparaat gaat en niet om iets subjectiefs zoals de vormgeving. Zelf vind ik de kleurstelling wel wat hebben alleen had ik zelf liever gaas voor de speaker gezien met zeshoekige gaten omdat er dan minder oppervlak is om de geluidsgolven tegen te houden en dus waarschijnlijk relatief wat harder zou klinken.

Pluspunten
- Solide constructie vergeleken met hoe het plastic eruit ziet
- Geluidskwaliteit is boven verwachting
- Kan echt wel goed hard

Minpunten
- Haalt niet onder de 80Hz zoals in de specificaties vermeld
- Bass begint over te slaan op hoog volume
- Bluetooth koppelknop is gemakkelijk aan te tikken
- Zilveren strip op handvat is vingerafdruk gevoelig
- Geluid via AUX ingang is veel te zacht

Points of improvement
- Bluetooth koppelknop is niet herkenbaar
- Geen 3.5mm kabeltje meegeleverd
- Volume synct niet met Bluetooth signaal

B Muller 20-11-2013
Geschreven voor: Hercules BTP05 grijs, groen

Allereerst enkele algemene informatie over mijn Hercules WAE BTP05 (WAE: Wireless Audio Experience). Ik heb de speaker gewonnen via een actie van de site iBOOD, mede de reden waarom ik deze review schrijf. Over de prijs zal ik dus weinig zeggen, ook omdat dit mijn eerste draagbare speakerset is.

Eerste impressie:

De speaker komt in een mooie doos. De QR-code voor de app viel me meteen op en maakte het zoeken op de play store dus overbodig. Verder is de unit goed verpakt en wordt geleverd met een gebruiksaanwijzing en een adapter. Bij eerste oogopslag lijkt het een erg uitgebreide gebruiksaanwijzing te zijn, dat echter niet het geval is. De gebruiksaanwijzing wordt namelijk geleverd in een divers aantal talen waaronder Nederlands.

Uiterlijk:

Allereerst viel me het gewicht op dat, ondanks de afmetingen, toch erg licht is. Het handvat bovenop zorgt ervoor dat het erg makkelijk is om de unit mee te nemen. Toen ik de speaker mee naar boven wou nemen, kon ik gemakkelijk de telefoon in mijn broekzak doen en de unit meenemen terwijl ik van de muziek kon blijven genieten. Het handvat is echter zoals de gehele unit van plastic en is verder niet inklapbaar. De combinatie van plastic en een uitstekend onderdeel deed me in de eerste instantie vrezen voor eventuele beschadigingen, echter lijkt het handvat stevig genoeg om tegen een stootje te kunnen.

De knoppen op de voorkant van de unit zijn van plastic, dat duidelijk te merken is bij het bedienen van de knoppen. De knoppen zitten er niet erg stevig in, maar geven wel een aangename *klik* bij het indrukken.

De kleurcombinatie blijft altijd een kwestie van smaak. Persoonlijk doet het witte in combinatie met de groene ring me denken aan een jaren 70 futuristische stijl. Een simpel maar stijlvol zwart design zou praktischer zijn geweest wanneer je de speaker in huis hebt staan.

De rubberen voeten onder de unit zorgen ervoor dat het stevig blijft staan en gaat vibraties tegen.

Gebruik:

Ik ondervond moeite bij het koppelen van de speaker aan zowel mijn telefoon (Huawei G615) als aan mijn tablet (Nexus 7). De unit dient gekoppeld te worden door middel van de bijgeleverde app, waar ik later op terug kom. Hoewel de speaker vaak wel gevonden wordt, blijkt het verbinden soms lastig. Al met al vormt dit voor mij geen probleem, want op het moment ben ik alleen van plan om mijn telefoon te gebruiken die naar enkele pogingen gekoppeld werd.

Bij de eerste klanken werd mij meteen duidelijk waarom deze unit unit toch een flink prijskaartje heeft voor "twee speakers in een plastic bak". Het geluid is simpelweg erg goed te noemen en is uitstekend te fijnstemmen met behulp van een equalizer (meegeleverd in de bijbehorende app). De speaker is in staat om flink wat volume te produceren met 2x15 watt RMS en er treed weinig vervorming op bij hoge volumes. Echte audiofielen zullen er vast het een of ander op aan te merken hebben, maar voor een draagbare speaker ben ik zeker niet ontevreden.

De WAE app die bij de unit hoort is gratis te downloaden van zowel de Apple app store als de Google play store. Zoals eerder gezegd bleek het verbinden met de unit enkele problemen op te leveren. Mensen die van plan zijn om veel apparaten te koppelen met de speaker, kunnen dit een minpunt vinden. Bij eerste oogopslag ziet de app er erg mooi uit en is intuïtief. Alle functies zijn snel binnen handbereik met een laag aantal klikken. Een minpunt aan de app is echter dat hij enorm veeleisend is. Over het algemeen is de Huawei G615 een vlotte telefoon, maar de app liep zo traag dat het op een gegeven moment irritant werd. Gelukkig is de app alleen nodig om verbinding te leggen met de speaker, wat betekend dat het vanaf het punt van verbinding wordt beschouwd als elk ander bluetooth device. Je kan dus je muziek gewoon afspelen via elke andere app, dat de WAE app weer overbodig maakt. Dit zorgt er wel voor dat de equalizer van de app zelf niet meer functioneert, maar er zijn genoeg apps waar een equalizer ingebouwd zit. Tevens is de equalizer van de WAE app niet spectaculair, aangezien er slechts 3 schuivers zijn (onder, midden en boven tonen), waar andere equalizers vaak over meer beschikken. De enige functie waarvoor de app dus echt gebruikt moet worden is wanneer je wilt koppelen en wanneer je de speaker uit wil zetten op afstand (aanzetten is niet mogelijk).

Na enkele uren gespeeld te hebben met het apparaat, valt er nog weinig te zeggen over de batterijduur. De fabrikant zegt echter dat de batterijduur 15 uur is, reviews zeggen 12~15 uur. Het is duidelijk dat het apparaat een flinke tijd mee kan gaan, ruim voldoende voor een feestje of een gemiddelde werkdag.

Conclusie:

De geluidskwaliteit van de Hercules WAE BTP05 is verrassend goed. Heldere klanken, diepe bas en duidelijke midden en boventonen. De mogelijkheden zijn ruim voldoende, mede door de bijgeleverde app. Echter in combinatie met vergelijkbare speakers zoals de JAMBOX, schieten de mogelijkheden te kort. De vormgeving is naar mijn mening voldoende, maar de kleuren hadden iets formeler gemogen. De doelgroep van de unit is overduidelijk jongeren en daarmee is het kleurenschema geslaagd. Qua duurzaamheid scoort de Hercules WAE BTP05 ook goed. Hoewel de unit van plastic is, lijkt het erg stevig en zal zeker niet kapot gaan bij normaal gebruik. Het enige echte minpunt is naar mijn mening toch echt de WAE app, die onderdoet aan de kwaliteit van de speaker zelf.

Al met al is de Hercules WAE BTP05 een apparaat dat doet wat er op de doos staat: goed en stevig geluid leveren en dat voor ruim 12 uur!